Stroomstoring

Ineens valt je televisie uit, wordt het donker of is het plots wel heel stil in huis. Je weet; de stroom is uitgevallen. En dan? Op deze pagina vertellen we je meer over wat jij kunt doen bij een stroomstoring en hoe jij je erop kunt voorbereiden.

Stap 1: onderzoek de stroomstoring

Ben je de enige die last heeft van stroomuitval? Of is er een groter probleem? Dat kun je controleren door even bij de buren te vragen. Is het donker? Kijk dan of de straatverlichting nog aan is. Op deze website kun je zien of de storing al bekend is. Is dat nog niet zo? Bel dan naar het nationale storingsnummer voor gas en stroom: 0800-9009.

Als de stroomstoring in huis is, moet je verder op onderzoek uit. Is de (hoofd)zekering stuk, de aardlekschakelaar kapot of is er een apparaat dat een storing veroorzaakt? Vereniging Eigen Huis heeft speciaal daarvoor een handig stappenplan ontwikkeld dat je hier kunt bekijken.

Zo bereid je je voor op stroomuitval

De meeste stroomstoringen duren gelukkig niet heel lang. Toch kan het gebeuren dat je een dag(deel) of langer zonder stroom zit. Wil je je daar goed op voorbereiden? We delen een aantal tips:

  • Zorg dat je altijd een noodpakket in huis hebt. Wat je zeker in huis moet hebben vind je hier. Bij een stroomstoring doet ook je verwarming (of airco) het niet. Hou hier rekening mee.
  • Om waterschade te voorkomen is het handig dat je vriezer ijsvrij is. Als de stroom uitvalt, ontdooit namelijk de inhoud. Zo kun je lekkage beperken.
  • Zorg dat jouw belangrijkste apparaten altijd goed opgeladen zijn. Denk hierbij aan jouw telefoon en misschien aan een laptop.
  • Maak een lijstje met daarop de bereikbaarheid van hulpdiensten: wie zit waar en hoe alarmeer je? Bij stroomuitval kan het zijn dat ook het telefoonnetwerk niet goed functioneert. Dan is het handig dat je een adres hebt.
  • Ook een overzicht van de groepen in jouw meterkast kan goed van pas komen. Zo kun je wanneer dat nodig is, zien waar de stroomuitval zit of wat je met bepaalde groepen aan- of uit kunt zetten.
  • Ben je afhankelijk van stroom? Bijvoorbeeld voor zuurstof? Zorg dan dat je een noodaggregaat in huis hebt.

Stroomstoring? Denk hierom

  • Zet alle groepen in de meterkast uit. Als de stroom hersteld is, kan er namelijk sprake zijn van piekstroom. Hierdoor kunnen elektrische apparaten kapotgaan. Laat de groep aan waarop een aantal lampen zijn aangesloten. Dan kun je in ieder geval zien dat de stroom het weer doet. Controleer wel of er geen andere (kwetsbare) apparaten op deze groep zitten.
  • Als de stroom uitgevallen is, ontdooien de spullen in jouw diepvries. Voorkom lekkage door de deuren dicht te houden. Vang vocht op en bescherm de vloer met bijvoorbeeld een vuilniszak en handdoeken.
  • Heb je een lift in jouw omgeving? Controleer dan of er nog iemand in zit en haal hulp.
  • Spoel het toilet alleen door als dit echt nodig is. Bij een stroomstoring kan ook de waterdruk wegvallen, waardoor je zonder water komt te zitten. Vul daarom wat flessen of emmers.
  • Als de stroom uitvalt is ook betalen in winkels of bij tankstations niet meer mogelijk. Dit betekent dat ze waarschijnlijk zullen sluiten en je dus geen boodschappen kunt doen of kunt tanken. Zorg dus dat je altijd eten en drinken in huis hebt dat je zonder te verwarmen of te koelen kunt nuttigen. Denk er ook om dat je genoeg brandstof in de tank van jouw voertuig hebt.
  • Je kent vast mensen om je heen die kwetsbaar zijn: jouw opa of oma, een buurman of buurvrouw of die ene kennis. Een stroomstoring heeft op hen nog meer invloed. Bedenk hoe je anderen kunt helpen en/of ga op bezoek.
  • Is het fris buiten? Probeer de warmte dan binnen te houden. Gebruik geen verwarmingstoestellen zonder rookgasafvoer en stook veilig. Kijk voor meer informatie op onze Veilig stoken-pagina.

Een lange stroomstoring. Wat dan?

Pas als de stroom is uitgevallen merk je voor hoeveel zaken je stroom nodig hebt. Een lange stroomstoring heeft dan ook flink wat invloed op jouw dagelijks leven. De computer en televisie doen het niet meer, de verwarming (of airco) werkt niet, je kunt vaak geen eten bereiden en je telefoon loopt langzaam leeg of het mobiele netwerk doet het niet. Dan kun je een paar dingen doen:

  • Kijk om je heen naar wie er wel wat extra hulp kan gebruiken. Wie kun jij helpen en hoe kun je dat doen? Heb je zelf hulp nodig? Schroom niet en geef dat aan bij jouw vrienden, familie of buren.
  • Onderzoek waar de stroomstoring eindigt. Misschien zijn er familieleden, vrienden of kennissen die wel stroom hebben en waar je zolang kunt verblijven.
  • Gebruik de stroomstoring om die dingen te doen die je al zolang wilt doen; dat ene boek lezen, weer een keer gezellig een spelletje samen spelen of een mooie wandeling maken.

De stroom is terug. En nu?

Gelukkig, de stroom zit er weer op. Als stroomuitval maar even heeft geduurd heb je er waarschijnlijk niet zoveel last van gehad. Duurt het langer, dan kan het zijn dat je schade hebt. Bijvoorbeeld omdat de inhoud van je vriezer is ontdooid en/of er daardoor water is gaan lekken. Deze schade wil je graag vergoed hebben. Maak er daarom foto’s van.

Vergoeding netbeheerder
Duurde de stroomuitval langer dan 4 uur en heb je geen grote schade? Dan kun je terecht bij jouw netbeheerder. Die keert een bedrag uit waarmee jouw schade wordt vergoed. Weet je niet wie jouw netbeheerder is? Klik dan hier.

Schade melden
Bij stroomuitval van 6 uur en langer en grote schade kun je ook bij ons terecht. Je kunt schade op meerdere manieren bij ons melden. Zorg ervoor dat je je polisnummer bij de hand hebt. Dan kunnen we jou het beste en het snelste helpen: 

  • Je kunt jouw schade 24 uur per dag eenvoudig online melden via Mijn Univé. Je beantwoordt een paar vragen en verstuurt online jouw gegevens naar ons. Een account aanmaken kan hier. Bij flinke schade raden we je aan altijd rechtstreeks contact op te nemen met ons. 
  • Je kunt jouw schade ook melden via de Univé-app. 
  • Wil je liever één van onze medewerkers spreken? Dat kan door te bellen naar 0592-36711. Natuurlijk ben je ook altijd welkom in één van onze winkels bij jou in de buurt.

Zelf aan de slag?
Ga je zelf aan de slag met het herstellen van de schade? Dan ontvangen wij graag een lijst van de hiervoor benodigde materialen, de materiaalkosten en jouw eigen arbeidsuren. Je mag hiervoor een uurtarief van € 20,- rekenen.